![]() |
Het
Album van de NS 4014.
|
Deze locomotieven werden 1945 in dienst gesteld bij de nederlandse spoorwegen. Ze werden gebouwd in Zweden bij de firma Nydquist & Holm te Trollhattan.
De ketel had een verwarmd oppervlak van 212 m2 en een druk van 12 bar. De drijfwielen hadden een diameter van 1890 mm en de maximum snelheid was 120 km/uur.
De drie cilinders hadden een diameter van 500 mm en een slag van 660 mm. het totaal gewicht van locomotief plus tender was 137 ton.
Bijzonder was, dat alle aspotten van SKF rollagers waren voorzien.
Cilinderdiameter: 50.8 mm, Slag: 84 mm, Drijfwieldiameter: 242 mm. Schuifdiameter: 25.4 mm,
Keteldruk: 6 bar, Verwarmdoppervlak: 8142 cm2. Roosteroppervlak: 342 cm2.
Waterinhoud tender: 49.3 liter.
De modellocomotief wordt gebouwd voor spoor 7 op een schaal 1 op 7,8. Hieronder is een serie foto´s verzameld, die de bouw van het model van deze locomotief weergeeft.
Het model heeft een gelaste stalen ketel en uit bussen en platen opgebouwde cilinderblokken.
De wielen zijn opgebouwd uit een gedraaide band en een gedraaide en uitgezaagde schijf voor het spaakgedeelte.
Deze twee delen zijn hierna in elkaar geperst en gelast aan de spaakpunten.
Draaistel met wiegconstructie van onder en boven gezien; draaistel met de middencilinder; de cilinders voor het solderen; gekoppelde wielen; assen en cilindergroep in 1996.
Samengestelde en gelaste vuurkist; de geheel gelaste ketel; het complete drijfwerk en de gesoldeerde cilinders. De ketel met rookkast op het frame in 1998.
Voor de eerste keer onder stoom met tijdelijke tender in 2003 en tijdens Zomerstoom 2004. Inrichting machinistenhuis en ketelfront.
H3s BJ 111 en NS 4014 in Göteborg. De NS 4014 in Borås op 1 september 2006 en op 10 september in Gävle.
Tenderdraaistel na het klinken op 3 september 2007 en de tender gereed voor het verven op 24 maart 2008.
Oplegging van de tenderbak op houten latten en de eindmontage op 31 juli 2008. De tender in gebruik genomen op 2 augustus.
Het tweede bezoek aan de spoorbaan in Borås in 2008.
Op de Stormpolder in 2009.
De NS 4014 en de twee Britannia´s op de spoorbaan in Borås in 2009.
Het rijseizoen 2010: Leek, Stormpolder en Hoedekenskerke
Nieuwe details: Turbogenerator, ladders en dom op 23 juli 2010.
Bezoek aan Borås tijdens het 30- jarig jubileum op 7 augustus 2010.
Bij de Stoomgroep- West met Blokkendozen op 25 september en de laatste rijdag in de Stormpolder op 9 oktober 2010.
Rijseizoen 2011.
Rijdagen op de Stormpolder, voorjaar 2012.
Voor de loods in Schackendorf, juli 2012.
Rijden in Borås in september 2012.
En in Gävle, september 2012.
Stortbui op de Stormpolder. Rechts: Nieuwe vuurdeur voor het eerst gemonteerd.
Hieronder een serie foto's, gemaakt in 2013 op de Stormpolder en in Turnhout.